lördag 27 februari 2010

Mitt första inlägg i Wikipedia

Jag bor nära Yttergrans lilla vacka medeltida kyrka. I Wikipedia fanns ingen ínformation om orgeln, men nu finns det ...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Yttergrans_kyrka
Jag loggade in för att skapa konto och trodde att jag lyckats, men när jag kollar under Historik så står inte mitt användarnamn utan bara IP-adress. Undrar varför ...

torsdag 25 februari 2010

Fortbildning kolleger emellan

Idag hade vi en timme med Smartboard som uppföljning av den grundutbildning (2 x 2 timmar) som alla lärare fått. Jag och en kollega visade exempel på hur man kan använda "lesson activity toolkit", bilder och bakgrunder. Det blev mycket uppskattat. Det gäller att få alla med, så snabbt som möjligt, när det investeras i ny teknik. Känns bra att ha bidragit ...

lördag 20 februari 2010

Vad tillför de interaktiva tavlorna i undervisningen?

Jag har just läst om interaktiva tavlor. Väldigt mycket i den här kursen är helt nytt för mig, mycket har jag inte över huvud taget hört talas om förut. Så det var skönt att ett tag ägna sig åt något mera bekant.

Vad händer egentligen när en skola installerar ny teknik i klassrummen? Får alla lärare utbildning och tid att öva på den nya tekniken? Vill alla lärare? Hur får man kollegerna intresserade? I vilka salar ska tavlorna placeras (i salar som många lärare använder eller i salar där entusiasterna är?)

Och vad händer sen: Gör man gamla saker på nya sätt eller leder tekniken till bättre pedagogik? När jag kollat filmerna om eBeam, Cleverboard, tablet-PC och Smartboard, så framstår Smartboard som den klart bästa tavlan. Nu är det bara Snartboard som jag har någon erfarenhet av, så jag är väl partisk. Skulle vara kul få höra era erfarenheter av andra varianter.
Har ni erfarenhet av tillbehör som kan aktivera eleverna mer: dokumentkamera, handenheter så eleverna kan interagera med tavlan etc.

Jag tycker att de lektioner när jag har tillgång till Smartboard blir mer varierade genom att jag har allt-i-ett (tavla, dator, projektor, internet) men jag hör nog till dem som gör gamla saker på nya sätt ...

torsdag 18 februari 2010

Smartboard - goda exempel på alla stadier?

Jag är just hemkommen från två "lektionsskapardagar" i Smartklubbens regi. Det har varit mycket innehållsrikt men jag är ändå lite besviken. De flesta som deltog var lärare på lägre stadier och där har man sitt klassrum med smartboard. Barnen jobbar vid tavlan och det skapas fantastiska saker. På högstadiet och ännu mer gymnasiet, är man i olika klassrum, i några rum har man i bästa fall tillgång till smartboard. Om någon gymnasielärare, som inte kommit i kontakt med interaktiva tavlor förut, hade kommit in på vår fortbildning, tror jag inte de hade sett nyttan med sådana. Ser man inte goda exempel på användning så önskas inga tavlor till skolorna. Därför är det viktigt att vi som har smartboard på högre stadier fyller på med relevanta exempel i www.smartklubben.se som kan ge inspiration till högstadie- och gymnasielärare.

fredag 12 februari 2010

RSS- oj så bra!

Jag kände inte till RSS-flöden förut. Men det var ju lätt att ta till sig och tänk så bekvämt att få nyheterna från olika webbsidor automatiskt.

lördag 6 februari 2010

veckan som gått

Det har inte blivit så mycket datoranvändning på lektionerna under veckan som gick.

Traditionella prov i ma A och ma D i tisdags. Jag funderade förstås över om provformerna kommer att varieras mer i framtiden. Jag brukar varva med muntliga prov (om gruppen inte är för stor och eleverna tycker det är ok) och inlämningsuppgifter. Men jag har aldrig prövat att använda digitala medier.

Jag fick in labrapporter där några tagit bilder av utrustningen och arbetet på fysiklaborationen förra veckan och fogat in i rapporten (en idé jag fått av någon i den här kursen och berättat om). I onsdags använde de datorerna för att studera rörelse och rita grafer.

På torsdagen gjorde jag en trevlig prefixövning i ma A med hjälp av smartboard och den skickade jag faktiskt in till smartklubben.se. Att kunna dela med sig av lektioner via nätet tycker jag är roligt.