tisdag 29 mars 2011

Skolinspektionen på besök hos oss!

Skolinspektionen är på besök i Enköping, i dag och i morgon är det vuxenutbildningen som granskas. Jag fick lektionsbesök i min Ma C-grupp, det kändes lite pirrigt och eleverna var också lite spända, tycker jag. Vi höll på med att träna att använda derivata inför ett muntligt prov på torsdag.

På eftermiddagen var jag med i en gruppintervju av lärarna, då vi fick svara på en massa frågor under en och en halv timme. De frågade inget om digitala medier, men i samband med en fråga om elevers inflytande och hur vi tar till vara elevernas aktivitet, fick jag i alla fall en chans att nämna, att den här kursen lett till bloggskrivande i fysik. Och att elever som inte är så aktiva annars, kan göra riktigt bra blogginlägg.

onsdag 23 mars 2011

Farlig fas när man förstår ...

Det pratas så mycket om hur dåliga kunskaper svenska elever har i matematik. Och visst är det så, men varför?? Säkert många orsaker. Jag läste i en bok "Plugga smart och lär dig mer!" av Björn Liljeqvist  om risken med att förstå: att man då lutar sig tillbaka och inte inser att man måste jobba. "Allt är så glasklart och det är så jobbigt att räkna själv, så inte behöver väl jag göra om uppgiften?"
Om läraren alltför mycket trycker på vikten av att förstå matematik, kan det få till följd att den elev som passivt förstått, när läraren haft en genomgång, nöjer sig med det. Och den elev som inte förstått kan då slå sig till ro med att tänka: jag kan inte matte (och det kunde inte min mamma heller) och se detta som ett faktum som det inte går att göra något åt.
I båda fallen måste man börja enkelt, lösa typexempel, medvetet härma lösningar för att sen gå på fördjupad problemlösning. Och så kan förståelsen växa långsamt medan man arbetar. På min gymnasietid minns jag inte att man betonade förståelsen, däremot fick vi i läxa att lösa många uppgifter.

söndag 20 mars 2011

Kan man lära sig hur materien är uppbyggd genom att spela kort?

Jag ska testa Quark Matter Card Game om några veckor i fysik B. Spelet är gjort i Budapest och kan spelas av olika åldrar med olika bakgrund när det gäller förkunskaper i partikelfysik. Man kan spela om antipartiklar, bygga hadroner, illustrera kosmiska sönderfall ... Naturlagarna ger spelreglerna.

På första sidan i häftet står ett härligt citat: "The mind of a student is not a vessel to be filled, but a torch to be set on fire" (Lajos Kiss, teacher of Physics, paraphrasing Plutarch). Ska bli spännande att se vad mina elever tycker.

måndag 14 mars 2011

Njuter du också av natthimlen?

Jag har just kommit hem efter en föreläsning i Västerås med astrofotografen P-M Hedén. Fantastiska bilder!

The World at Night Exhibition from P-M Hedén on Vimeo.

Det är Pi-dagen idag!

Jag skrev så här i FirstClass till eleverna:
Fira Pi-dagen med att baka en tårta eller att lära dig några fler decimaler på pi!

Lyssna på
 

Lyssna också på


Kolla för mer info om pi-dagen

View Pi Day and over 3,000,000 other topics on Qwiki.

söndag 13 mars 2011

Att lura eleverna att lära sig mer ...

När eleverna skulle ha inlämningsuppgifter i optik kom jag på idén att göra uppgifter till simuleringar. Det tvingar dem att testa och undersöka (och lära sig mer än vad som behövs!) istället för att ge ett svar,
göra en beräkning eller hoppa över frågan om den är för svår.
Jag använde följande animeringar


 och

Om du är intresserad av frågeställningarna finns de här ...