lördag 28 maj 2011

Ordfläta i atom-och kärnfysik

Jag har testat Puzzlemaker och gjort en liten ordfläta. Vill du testa dina kunskaper?

En fantastisk resa längs Sidenvägen i Kina ...

Här kommer några bilder. Abdullah, som sjunger, var vår guide i Kashgar.

söndag 22 maj 2011

Tack för en trevlig kursträff!

Det var roligt att känna igen några utan att ha träffats förut, jag hade läst ju deras bloggar! Det var ett bra program som kursledningen ordnat. Hur kommer då framtidens lärande att se ut? Ingen som vet förstås, men det känns som att den här kursen ger förutsättningar för att hänga med någorlunda i förändringarna. Att dela med sig till kolleger och utbyta idéer är ett måste. Jag hoppas vi får en lista på vilka som var med, så vi hittar varann om vi vill veta mer om sådant som presenterades.
Några idéer jag fick under dagen som jag vill pröva:

  • Att byta ut en labrapport mot en dokumentation av försök och resultat som video.
  • Att försöka få till ett besök på Vetenskapens hus. 
  • Att lära mig mer om Creative Commons.

söndag 15 maj 2011

Metaforer, hur bra är det?

I matematik tar man gärna till metaforer för att beskriva (förklara?) hur man räknar med negativa tal. Problemet är att det inte finns en bra metafor, utan att det lätt blir ett fladdrande mellan flera. Ibland tar jag till termometern och ibland resonerar jag kring skulder. Och vad gör jag med  -6 - 2 ? Att vi har samma symbol för räknesättet subtraktion och som beteckning för negativa tal gör det inte lättare. Jag har läst Cecilia Kilhmans avhandling ”Making Sense of Negative Numbers” och känner igen problematiken. Jag kommer att återvända till avhandlingen mer i detalj nästa termin, för då ska jag ha en Ma A-kurs igen, och många som kommer till oss har ingen bra taluppfattning.

fredag 13 maj 2011

Hur öka de studerandes inflytande? Kan kunskaper från den här kursen vara till hjälp?

Vi har just fått rapporten från Skolinspektionens besök. Där tas upp några brister som vi ska åtgärda. En punkt är att öka de studerandes inflytande över utbildningens innehåll. Jag funderar på hur användning av IKT vara till hjälp här. Vi har bra tillgång till datorer, smartboard i de flesta salar osv, men det gäller ju att hitta de pedagogiska möjligheterna. Bloggskrivande i fysik är det som den kursen lett till för min del, och jag har hittat en uppsjö av simuleringar och andra resurser i matte och fysik, men det ökar ju inte elevinflytandet med automatik. Jag hoppas få idéer från dig som läser min blogg!