Jag har läst boken som Helena Öberg skrivit och sen upptäckte jag idag den här videofilmen:
En stor satsning att få med alla från åk 6 till och med gymnasiet. Är det någon som går den här kursen, som jobbar i Västerås och berörs av projektet?
Vill du ta del av några tankar från min läsning av boken:
Att göra förändringar under pågående verksamhet (och så måste det ju gå till) jämförs med en bypass-operation (en bild hämtad från ett tal av president Obama), det kräver god planering. Men jag får intrycket av gedigen förberedelse genom många studiebesök och ambitionen att alla ska med.
Man vill få till stånd ett "flerstämmigt klassrum": en bra bild som visar på att alla bidrar till helheten med sin stämma på sitt sätt (man kan ju inte ge fiolnoter till trumpetaren). Skolans ramar måste vidgas när samhället förändras. Idag finns inga enkla jobb, alla måste med. Sokrates var visst skeptisk till skrivkonsten, för han trodde att ungdomen skulle förlora minnet. Nu tar den digitala eran över - hur kommer det att påverka utbildningssystemet? Det krävs en pedagogisk vision, tekniken finns. Skolan måste agera ledare, inte följare.
Skolan har inte förändrats så mycket på 100 år. Men satsningen på att ge varje elev en dator kräver ändrad organisation och kan bidra till ett mer meningsfullt och utmanande lärande. Vi blir inte automtiskt klokare för att vi har tillgång till mer information (mängden information i världen lär fördubblas var åttionde dag), den måste förstås, tolkas och omvandlas till kunskap. Har vi den kunskap vi behöver? Vi lärare måste arbeta på nya sätt, inte minst gäller det bedömningen av elevers kunskapskvaliteter. Ordet feedback ska kanske bytas mot feedforward (dvs hur kommer eleven vidare i stt lärande?).
I slutet av boken finns checklistor för kommuner och skolledare för att skolutvecklingen ska bli framgångsrik. Där finns också litteraturlista och hänvisning till rapporter. Jag gratulerar Västeråslärarna till projektet och önskar lycka till! Jag rekommenderar boken för alla som jobbar med datorer i skolan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar