Arbetsgång:
- Jag visar det klassiska experimentet: Ladda upp en zinkplatta negativt ansluten till ett elektroskop. Belys plattan med UV-ljus och upptäck att det sker en urladdning. Byt mot en vanlig glödlampa eller laser. Ladda zinkplattan positivt, testa med andra metaller. Eleverna får diskutera med varandra vad som kan tänkas hända.
- Jag introducerar PhET-simuleringen genom att visa en instruktionsfilm.
- Eleverna får arbeta med simuleringen och ett arbetsblad med uppgifter hämtat från PhET aktiviteter. (Här hittade jag inget på svenska men eleverna är bra på engelska) Jag har skrivit instruktioner i fysikbloggen så att frånvarande elever kan göra övningen hemma.
- Vi diskuterar efteråt vad eleverna kommit fram till och vilka slutsatser vi kan dra.
- Jag visar på nobelpris.org speciellt under avsnittet Waves or particles, där det finns mer att läsa om detta.
Nackdelar: Svår att förstå om eleven inte fått tillfälle att göra experimentet praktiskt. Ev tekniska problem med simuleringen. Det kräver mycket tid att planera en lektion på det här sättet.
Har du använt en PhET-simulering? Vilken och hur gjorde du?
2 kommentarer:
Vist kan det var svårt att veta när det är bäst att använda sig av en simulering och inte. har använt mig av sunflowerlearning när jag gick igen om enkel ellära. Det fungerade bra tycker jag!
Vad är "sunflowerlearning"?
Skicka en kommentar