onsdag 13 april 2011

Mina bokrecensioner - läs gärna och kommentera!

Jag har läst tre böcker från litteraturlistan. Eftersom Margareta tyckte jag skulle publicera mina recensioner så lägger jag dem på Google Dokument (en vacker dag blir det kanske en egen webbsida).
Läs gärna! Har du liknande erfarenheter? Eller helt annorlunda? Hoppas på utbyte av tankar och erfarenheter!
Vi lär som vi lever av Bodil Jönsson
Från wikis till mattefilmer - om IKT i skolan redigerad av Lena Vestlin
Design för lärande redigerad av Anna-Lena Rostvall och Staffan Selander

torsdag 7 april 2011

Fysikeleverna på föreläsning i Stockholm i tisdags.

Vad är det egentligen som får månen att hållas kvar i bana kring jorden, och vad är det som gör att äpplen faller till marken? En kraft? Nej, inte alls, säger Einstein. 

KTH ordnar föreläsningar för gymnasieelever, och i tisdags var jag där med mina fysikelever. Sören Holst föreläste om relativitetsteori, och det gjorde han bra. Stor uppslutning, en stor föreläsningssal på Alba Nova var helt fylld, och han fick många frågor efteråt. Detta var sista föreläsningen för terminen, men jag hoppas att de återkommer med liknande nästa termin.

söndag 3 april 2011

Testar corkboard-anslagstavlan.

Jag fick tipset i Ugglebloggen (Tack Åsa! )
Nu ligger den överst i min blogg, lite för stor men det går kanske att ändra.

Intresserad av nästa solförmörkelse eller kommande meteorskurar?

Jag har en widget längst ner på sidan, kolla i den!

lördag 2 april 2011

Istället för Google?

Jag har just upptäckt Wolfram Alpha för att söka information inom många områden. Istället för att få en massa länkar får man mer samlad info i form av värden, tabeller, grafer etc. Jag skrev t ex in "grape orange vitamine" och fick fram jämförande tabeller på de olika frukterna. Kolla den här introduktionsfilmen! Jag blev imponerad över bredden i kunskapsbanken.

Hur designar du nästa lektion? Läs gärna den här boken!

Efter att ha läst den här boken "Design för lärande" har jag fått en ny syn på lektionsplanering. 
From Skärmdumpar

Spelar sättet att lära (lektionens design) någon roll för vad man lär sig? Ja det gör det enligt författarna. Eleven lär sig inte samma sak om ämnet presenteras i en lärobok eller på datorn. Sättet att presentera kunskap spelar roll för innehållet. Form, förpackning och presentation är olika dimensioner som hänger samman och tillsammans påverkar vad eleven lär sig. Att designen påverkar hur eleven lär sig är ganska givet, men att det också påverkar vad eleven lär sig, hade jag inte tänkt på förut.