lördag 30 januari 2010

Matematikbiennalen - mindre av IKT än väntat

Jag har varit två intensiva dagar på Matematikbiennalen och fått massor av inspiration för matteundervisningen. Många utmärkta föreläsningar och givande utställningar. Men inte så mycket på IKT-fronten som jag trott. Men som många föreläsare betonat är variation ett nyckelord!
Nu gäller det att bearbeta tankar jag fått, fundera , reflektera, diskutera med kolleger ... efter varje fortbildning skulle man behöva minst en gemensam dag för reflektion ...

3 kommentarer:

Cecilia sa...

Ja, jag var också där. Jag har fått nya idéer och inspiration, men jag håller med om att det inte var så mycket nytt inom IKT. Men man kan förstås inte gå på alla föreläsningar. En av mina kolleger var dock på en föreläsning om Facebook, medan jag var på webblänkar. Jag var också på Smartboard. Jag vill avsolut försöka införa lite mer IKT i matteundervisningen och jag får ju inspiration via denna kurs. Men som för alla lärare så har man inte så mycket tid för reflektion och nya saker som man skulle vilja. Nog borde vissa saker prioriteras om i skolvärlden.

Camillas kursblogg sa...

Ja, Ingrid, det var synd att vi inte träffades. Jag måste säga att det kändes kul att få träffa Stefan. Jag hade suttit och tittat på honom på de olika videoinstruktionerna så det kändes nästan som om jag kände honom. Ang. IKT på Matematikbiennalen så instämmer jag. Det man såg var interaktiva skrivtavlor. Jag har träffat Alexandra flera gånger och hon är mycket duktig! När jag var på föreläsningen om datorn i undervisningen gjorde man dock reklam för tablet-PC. Enligt Stefan en produkt som han tror mycket på ska komma och även tänkbart som stor konkurrent till skrivtavlorna. Det är bara att fortsätta följa utvecklingen!

Stefan Stenbom sa...

Synd att vi inte passade på att ses när vi nu var där så många. Får bli en annan gång.

Mycket spännande diskussion! Är det något i kursen som ni saknar just vad gäller matte och IKT som vi borde ta upp. Vi kommer ha en tjej hos oss på Learning Lab några veckor som skall titta på just matte och naturvetenskap i kursen. Några tips på vägen till henne?