måndag 7 juni 2010

Sista momentet i fysik, hur kunde vi använt digitala medier mer?

Jag har så få fysikelever på Komvux att jag måste samköra Fy A och B varje termin. Det fungerar och ibland blir det faktiskt riktigt bra. Sista momentet redovisades genom att ena gruppen fick besvara frågor som andra gruppen ställt. Fy A skrev ner frågor under rubriken "Fråga en modern fysiker!" som B-eleverna besvarade (det kunde handla om atomens innersta, vad man sysslar med i CERN eller om rymdfärder och kosmologi). Fy B skrev frågor "Fråga en energiexpert!" som A besvarade (fördelar och nackdelar med olika energiformer, hur man ska spara energi i hemmet och vad som är bäst att köra bilen på: el, etanol eller biogas).


Naturligtvis använde eleverna Internet för att hitta svar på frågorna de fick, men vid redovisningen gav de svaren muntligt med något litet stöd av whiteboard. De hade en väldigt bra redovisning utan digitala medier, men jag funderade i alla fall: hur kunde vi gjort? För mig är det mesta nytt och oanvänt: bloggar, wikis, ... Eftersom både frågor och svar var så bra hade jag önskat att det sparats och kanske kommit andra till del, film på Youtube kanske?

4 kommentarer:

b eric g sa...

det är roligt att du vill utveckla digitala medier, fast än att det gick bra utan. kanske hade svaren kunnat sammanställas och läggas upp på YouTube, som du säger, men det är kanske bättre att ha en sådan grej som drivkraft under arbetets gång, för att få elever att jobba extra hårt. men jag vet inte. ta med dig erfarenheten till nästa termin !

Camillas kursblogg sa...

Jag tycker också att det är så mycket nytt. Jag behöver fokusera på ett nytt verktyg i taget och lära mig det ordentligt. Som till exempel det här bloggandet, det har varit värdefullt och ett bra sätt att kontinuerligt komma tillbaka till olika moment inom bloggvärlden.

Marianne sa...

Jag blir riktigt imponerad och förundrad över att du lyckas samköra Fy A och Fy B. Jag har själv jobbat på Komvux med dessa kurser, och vet att det är svårt att få timmar till kurserna när det är få deltagare. Men att köra dessa kurser tillsammans hade jag inte en tanke på, det är ju så olika nivå på dem. Berätta gärna mer om hur du lade upp det och hur det fungerade!

Det var ett utmärkt upplägg på sista kursmomentet. På så sätt kunde ju också Fy A-eleverna bidra. Som du säger så hade det säkert uppskattats av många om det publicerats på YouTube. Tror du att eleverna skulle tyckt att det var OK att filma dem och lägga ut det på nätet?

IngridJ sa...

Tack för din kommentar! Nu återkommer samma moment om en vecka. Den här terminen har jag tänkt att eleverna ska svara i bloggen och kanske ska vi också försöka få frågor från komvuxelever som inte läser fysik. Det finns länkar till bloggarna på komvux hemsida och flera har varit inne och läst och några har kommenterat våra inlägg.
Vill du veta mer om A+B-upplägget så hör av dig med e-postadress så kan jag berätta mer och skicka grovplanering.