tisdag 4 oktober 2011

Översättning via Google - om svenska språket är svårt

En invandrarelev tyckte det var svårt med svenska språket i matematikuppgifter och ville ha provuppgifterna på engelska. Kunde jag ordna det till nästa prov? Det kändes jobbigt tills jag upptäckte att man kan använda Google. På google.se väljer men Översätt under fliken Mer. Här kopierar man in texten från provet och får den översatt. Säkert inte helt språkligt korrekt, men här följer ett exempel:

 En butik sänker priserna med 15%.
a) Du tänker köpa en jacka med ordinarie pris 880 kr. Beskriv hur du tänker för att beräkna det nya priset med huvudräkning. Vad blir det nya priset?
b) Om du skulle jobba i butiken och räkna ut reapriset på många varor, skulle du nog ta en miniräknare till hjälp. Beskriv hur du skulle göra beräkningen.


Och översättningen blev:
A store cut prices by 15%.
a) You intend to buy a jacket with the normal price 880 SEKDescribe how you intend to calculate the new price with mental arithmeticWhat will be the new price?
b) If you would be working in the shop and figure out the sale price of many goodswould you probably take a calculator to help. Describe how you would do the calculation.

Undrar vad en språklärare säger om detta. Jag tycker i alla fall att det låter helt ok, och eleven var nöjd.

2 kommentarer:

Lotta Larsson sa...

Översättsfunktionen håller ganska långt, men än så länge är den inte heltäckande.
Jag tyckte du löste "problemet" för sin student galant!

Ingrid sa...

jag upptäckte och lovordade denna funktion i google när jag i slutet av september satt och skrev en Comeniusrapport. Utan detta verktyg hade jag varit väldigt frustrerad och fått sitta hela natten för att få till bra engeslka med ordboken. Nu tog det bara fram till midnatt!
Väldigt bra tjänst!