lördag 14 april 2012

Digital kompetens behövs verkligen!

Ser att det gått en hel månad sen jag skrev i bloggen. Men jag använder mig av digitala verktyg mer än någonsin.
Vi kör 10-veckors distanskurser i fysik, och vad gjorde man där om man inte hade digitala resurser att använda sig av? Veckouppgifter med animeringar från PhET, Java-Applets, Kursnavet, Georgios smedja, filmer från FLOD ...
Eleverna skickar in uppgifter i FirstClass (vi har ingen lärplattform, det hade varit bra) och kommunicerar i fysikbloggen. Två laborationer ska göras på plats, men i övrigt blir det hemexperiment som kan filmas och läggas i bloggen.
Sen finns det ju massor av småprogram och applikationer att använda, Scoop är trevligt, det har jag visat flera gånger i min blogg.

2 kommentarer:

Linn sa...

Hej Ingrid
Vad spännande. Hur gör ni med hemlaborationerna, skickar ni ut material, eller ska studenterna köpa eget? Vilka hemlaborationer ingår till exempel?
Mvh Linn

IngridJ sa...

Inga riktiga laborationer, men vi kallar dem hemexperiment.
Exempel: Att bestämma effekten på en spisplatta (de värmer en viss mängd vatten, mäter temp och tid, ritar graf ...)
Att undersöka vilka faktorer som påverkar en plan pendelns svängningstid (de hänger något i ett långt snöre, tar tid ...)
Så det krävs ingen speciell materiel (ok en termometer, men de fick komma och låna om de ville).