söndag 7 mars 2010

Veckan som gått - använt datorresurser i fysik

Jag har inte hunnit jobba alls med den här kursen under veckan, men viss datoranvändning har det i alla fall blivit. Ett nytt användningsområde i fysiken: jag använde Datastudio för att analysera ljud i Fy B-kursen. Vi kunde sjunga samma ton på olika vokaler och se hur olika vokaler var olika övertonsrika, i grunden låg samma trigonometriska grundkurva men ovanpå denna lagrades olika övertoner. Samma vokal av olika personer visade också skillnader. Vi kunde också ta ett svep av en ton, och sedan analysera data i ett frekvensdiagram. Intressant!

I Fy A studerade eleverna brytningslagen på http://www.walter-fendt.de/ph14se/refraction_se.htm och med ett antal övningsuppgifter till så blev det riktigt bra.

I morgon ska vi jobba med cirklar i Ma A och då passar det bra med en pi-sång: http://www.youtube.com/watch?v=VqpWETqoD5Q

3 kommentarer:

Hanna Wigforss sa...

Bra tips med Datastudio. Jag måste kolla om vi har programmet på skolan. Man kan ju testa gratis också. Vore kanske något för ljud och signaler i naturkunskap B?

Hanna Wigforss sa...

Och när jag nu har surfat runt på andras länkar i Delicious fann jag
http://phet.colorado.edu/simulations/index.php
där man kan göra simulationer on line, t ex i fysik. Det kanske kan vara ett tips till dig om du inte redan känner till det?

IngridJ sa...

Tack för tipset. Jag hittade en trevlig simulering av elektriska kretsar. Ska börja med ellära i Fy A om två veckor, så det passar bra.