onsdag 21 juli 2010

Adjö till facebook

Sommarlov och inget gjort på kursen. Jag hade tänkt vika "några regniga dagar" åt att göra en inlämningsuppgift klar, men denna sommar är det ju bara sol!

Men jag har kollat på facebook ibland, och nu bestämt mig för att avsluta det kontot. Mycket av det som skrivs där av mina vänner är bara oväsentligheter, en del skriver titt som tätt om precis allting. Ska det vara något för mig som lärare att använda, måste det väl göras grupper så att det inte blandas med allt möjligt. Är det någon som använt facebook i undervisningen och i så fall hur?

Nu när jag loggade in, fick jag förslag om att lägga in små knappar om facebook, twitter etc. Någon som ser något bra med det?

4 kommentarer:

Hanna Wigforss sa...

Nej, jag ser inte heller någon nytta av Facebook direkt i undervisningen, utan nöjer mig med att kännedomen jag fått minskar min digitala efterblivenhet något. Facebook är en stor del av våra elevers vardag.

Förresten, Ingrid, jag såg just din kommentar om att du hade fått simuleringstips i fysik av mig. Vad kul! Tack!

b eric g sa...

nja, jag är också osäker på nyttan av facebook för lärare. som privatperson är jag en flitig användare, men för undervisning är jag mer tveksam. kanske är det bäst om elever/unga får vara själva på vissa ställen, utan att vi vuxna ska lägga oss i och "vara med" hela tiden.

här är ett inlägg av Frida som har andra åsikter än oss, som kanske kan vara intressant i sammanhanget:
http://iktfrida.blogspot.com/2010/05/det-finns-ingen-larplattform-i-varlden.html

ps. solen är en god anledning till att vara inaktiv!

SK sa...

Hej allihopa!

Jag är helt med angående facebook för undervisning. Mest vardagligt.

MVH/Svetlana

SK sa...

Kanske kommer Du att hitta något mer här https://bilda.kth.se/courseId/4935/content.do?id=13518249

MVH/Svetlana