torsdag 19 augusti 2010

Bloggen är igång!!

Tack för goda råd inför träffen med fysikeleverna!

Jag började med att berätta att jag själv använde en blogg i den här kursen och det positiva jag funnit med bloggskrivande. Jag frågade hur de använde Internet, om de var på Facebook och allt de använde mobiltelefonen till etc. Och de var ju förstås vana användare av allt sånt, men ingen hade någon egen blogg. Några tyckte det lät kul med blogg, några var mer avvaktande. Men de ville vara med och prova.

Idag var vi i en datasal och jag visade filmen om hur man skapar en blogg (Lottas tips), visade den blogg jag skapat för detta och som jag vill att de ska vara med och designa, jag visade exempel på några bloggar hur olika de kan se ut ... Det tekniska fungerade utmärkt och strax satt alla och testade att skriva inlägg, kommentera och även redovisa några fysikuppgifter de gjorde igår och även lägga in bilder på experimenten.

Det känns jätteroligt!

4 kommentarer:

charlotta wasteson sa...

Grattis! Hoppas det går fortsatt bra!
Min erfarenhet är att det tas emot mycket positivt först (åh, vad kul, annorlunda, spännande), men att det sedan kommer en svacka (usch, det var svårare än jag trodde, hur ska min lärare bedöma det här, vad är det för mening med att lära sig det här tekniska hur bloggar fungerar, varför ska man behöva skriva etiketter till sina blogginlägg) ... men att man sedan kan vända det till något positivt igen (åhh... det var ju inte så farligt, inte så svårt, ahhh... gör man bara så ... jaha, det var ju inte så komplicerat) ...
Önskar dig all lycka och ser fram emot ytterligare rapporter från fältet!

IngridJ sa...

Visst är det så, bra att du påminner mig, så jag inte blir besviken om det går trögt sen ...

Men ändå, jag är glad för starten, så nu ska jag skriva en projektbeskrivning och skicka in till kursledningen.

Lotta Larsson sa...

Vad bra att tipset kom till använding, lycka till med bloggandet.

Frida sa...

Jättekul och inspirerande att läsa detta!