söndag 21 november 2010

Sannolikhet i ma B med många digitala inslag, kul!

En gammal goding är ju Tage Danielssons monolog om sannolihet (och mina Komvux-elever, som inte var födda när det hände i Harrisburg och många inte ens vid Tjernobyl-olyckan, gillade den!):

Sen hittade jag otroligt mycket matematik-resurser på Jim Reed´s Home Page
i det här fallet passade den här simuleringen, där vi kunde göra många kast och studera hur relativa frekvenserna närmade sig de teoretiska sannolikheterna.

Dessutom hade jag tillgång till Smartboard och kunde använda den lektion jag skickat in till Smartklubben i fjol. Om du som läser detta har notebook-programmet så heter filen Sannolikheter. Interaktiva tärningar som finns i galleriet är kul!

3 kommentarer:

charlotta wasteson sa...

Jag älskar också Danielssons Om sannolikheten!

Marianne sa...

Jim Reed´s hemsida är verkligen en guldgruva. Letade efter information där om hur man får använda materialet, men hittade ingenting. Kan man visa det i klassrummet? Låta eleverna jobba med de interaktiva programmen? Ska man skicka ett mail och fråga först?

IngridJ sa...

Svårt veta hur mycket jobb man ska lägga ner på att få lov.
Jag hittade en ppt-pres på Jim Reed´s sida av statistiska mått
http://web.archive.org/web/20041026170543/http://www.ceres.k12.ca.us/iweb/lessons/Monica's%20Math/Mean,%20Median,%20Mode.ppt

Jag skrev till honom och frågade men fick svar att det var inte hans material. Jag lyckades inte hitta någon adress till Monica Yuskaitis som gjort presentationen. Jag visade den för gruppen och hoppas det var ok.