När man bara läser eller lyssnar sker ingen språkproduktion. När man deltar i interaktiva övningar tänjer man på gränserna och utvecklar språket. Den mest användbara interaktionen är problemlösande dialog.
Detta har jag hämtat från en intressant artikel i tidningen KOM, en bra tidning om vuxenutbildning.
Artikeln utgår från ett projekt med samarbete mellan svenska som andra språk och matematik, där man arbetar laborativt och använder bloggskrivande som loggbok. Härligt att läsa om hur eleverna arbetar kreativt och förändrar sin attityd till matematiken samtidigt som deras språk utvecklas.
Lärarna har tagit del av pedagogisk forskning (och hänvisar till F Marton och P Gibbons) och deltagit i en konferens i Singapore. Marton hade vid en föreläsning betonat vikten av att arbeta med skillnader när man lär sig. Hur ska man t ex kunna lära sig vad linjära funktioner är, om man inte samtidigt får stöta på andra sorters funktioner? "Kontraster ger lärandet en knuff."
Innehållet har stor relevans för matematiklärare på alla nivåer. Försök få tag på tidningen och läs!
1 kommentar:
Jag håller med om att man lär sig mycket av att se likheter och skillnader, att jämföra! :)
Skicka en kommentar