lördag 20 februari 2010

Vad tillför de interaktiva tavlorna i undervisningen?

Jag har just läst om interaktiva tavlor. Väldigt mycket i den här kursen är helt nytt för mig, mycket har jag inte över huvud taget hört talas om förut. Så det var skönt att ett tag ägna sig åt något mera bekant.

Vad händer egentligen när en skola installerar ny teknik i klassrummen? Får alla lärare utbildning och tid att öva på den nya tekniken? Vill alla lärare? Hur får man kollegerna intresserade? I vilka salar ska tavlorna placeras (i salar som många lärare använder eller i salar där entusiasterna är?)

Och vad händer sen: Gör man gamla saker på nya sätt eller leder tekniken till bättre pedagogik? När jag kollat filmerna om eBeam, Cleverboard, tablet-PC och Smartboard, så framstår Smartboard som den klart bästa tavlan. Nu är det bara Snartboard som jag har någon erfarenhet av, så jag är väl partisk. Skulle vara kul få höra era erfarenheter av andra varianter.
Har ni erfarenhet av tillbehör som kan aktivera eleverna mer: dokumentkamera, handenheter så eleverna kan interagera med tavlan etc.

Jag tycker att de lektioner när jag har tillgång till Smartboard blir mer varierade genom att jag har allt-i-ett (tavla, dator, projektor, internet) men jag hör nog till dem som gör gamla saker på nya sätt ...

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Vi har två salar med Smartboard och just nu har inte jag en enda lektion i dessa, trots att jag nog tillhör dem på skolan, som kan lite mer. Problemet är att eleverna fortfarande får ta emot. Vi har ingen kamera eller handenhet, utan man skriver, sparar och ibland kan jag förbereda någon applikation som man kan visa. Jag har just fått datorteknikern att installera Notebook på de bärbara datorerna vi kan boka, men programmet finns inte i datasalarna. Annars skulle ju det vara ett sätt att få elever att bidra också. De skulle kunna göra ett arbete med Notebook och sedan visa på tavlan. Det tog ett år innan tavlorna överhuvudtaget kom upp och sedan är det upp till en själv att lära sig. Jag har hittills sparat det jag gjort på lektionerna och lagt ut som PDF på skolans forum, men man kan ju inte påstå att eleverna bidrar då. Om man ska få kolleger intresserade krävs det tid för fortbildning eller att man kan samlas en dag och experimentera. På våra KU-dagar får vi tyvärr inte göra sådant, utan det ska alltid vara gemensamma saker med hela kollegiet, som skolledningen har bestämt.

Camillas kursblogg sa...

Jag arbetar på ett läromedelsförlag och just det du beskriver funderar vi också mycket kring; hur gör vi verktyg till interaktiva skrivtavlor som aktiverar eleverna och gör så att lärare och elever använder tavlans fulla kapacitet. Det är en utmaning! Jag har träffat på många lärare som har interaktiva tavlor i klassrummet men där interaktiviteten saknas. Någonstans måste man ändå börja, bättre att ta flera små steg än att stå stilla. Övning ger som bekant färdighet!