lördag 6 februari 2010

veckan som gått

Det har inte blivit så mycket datoranvändning på lektionerna under veckan som gick.

Traditionella prov i ma A och ma D i tisdags. Jag funderade förstås över om provformerna kommer att varieras mer i framtiden. Jag brukar varva med muntliga prov (om gruppen inte är för stor och eleverna tycker det är ok) och inlämningsuppgifter. Men jag har aldrig prövat att använda digitala medier.

Jag fick in labrapporter där några tagit bilder av utrustningen och arbetet på fysiklaborationen förra veckan och fogat in i rapporten (en idé jag fått av någon i den här kursen och berättat om). I onsdags använde de datorerna för att studera rörelse och rita grafer.

På torsdagen gjorde jag en trevlig prefixövning i ma A med hjälp av smartboard och den skickade jag faktiskt in till smartklubben.se. Att kunna dela med sig av lektioner via nätet tycker jag är roligt.

5 kommentarer:

Camillas kursblogg sa...

Jag tror att det är rätta sättet; ett litet steg i taget, det är så man bestiger stora berg! Att ta små digitala steg kommer så småningom att leda till både nya undervisningssätt och även ett tydligare reflekterande kring de sätt som används idag. Jag märker själv att jag har satt på mig "andra glasögon". Men jag tror på att förändring som ska vara bestående måste ske gradvis. Att pröva, reflektera, omvärdera, utvärdera osv. måste få ta sin tid.
Vi har i alla fall börjat :)

Liv sa...

Har du stor användning av smartboard i klassrummet? Vill också ha...

IngridJ sa...

JAAAA! Det ger ett stort lyft åt jobbet! Nästa vecka ska jag på utbildning och lära mig använda alla de olika finesser som finns. Jag och en kollega ska gå på två "lektionsskapardagar".

/Ingrid

Cecilia sa...

Vi har två smartboards på skolan, men just nu har jag inte en enda lektion i dessa klassrum. Dock har jag använt det förut och jag skulle gärna skicka in lektioner om jag tycker att de är tillräckligt bra. Prefixövningen lät intressant, hoppas jag kan hitta den på smartklubben. Det är ju jättebra att kunna spara det man har gått igenom. Men det är så mycket man vill göra och tiden räcker inte till..

Anneli C sa...

Hej Ingrid,
Skulle vara kul att se en video där du använder Smart boarden i din undervisning - som ett bra komplement till instruktionsvideorna.