söndag 13 mars 2011

Att lura eleverna att lära sig mer ...

När eleverna skulle ha inlämningsuppgifter i optik kom jag på idén att göra uppgifter till simuleringar. Det tvingar dem att testa och undersöka (och lära sig mer än vad som behövs!) istället för att ge ett svar,
göra en beräkning eller hoppa över frågan om den är för svår.
Jag använde följande animeringar


 och

Om du är intresserad av frågeställningarna finns de här ...
1)  Gå in på  http://www.walter-fendt.de/ph14e/imageconvlens.htm och undersök:
a)             Flytta linsen så att avståndet från föremål till lins är 60 cm. Låt linsens brännvidd vara 10 cm.
·            Var hamnar bilden?
·            Hur stor blir bilden jämfört med föremålet?

b)             Vad händer om du flyttar linsen så att avståndet från föremål till lins är 8 cm? Förklara varför det blir så!

c)             Använd simuleringen för att bestämma hur man använder en lins med brännvidden 7,0 cm för att visa diabilder. Diabilden har formatet 24×36 mm.  Bildskärmen står 2,5 m från projektorn.

·            Hur långt från linsen ska diabilden placeras? 
·           Hur stor blir förstoringen?


2)  Gå in på http://www.walter-fendt.de/ph14e/doubleslit.htm och undersök:

a)  Låt avståndet mellan spalterna vara 1,0 µm. Hur stor är vinkeln till första ordningens maximum om våglängden är 600 nm?
b)   Hur ändras avståndet mellan ljusfläckarna

·   om våglängden ökas?
·   om spaltavståndet ökas?

c) Välj någon våglängd för grönt ljus. Ändra spaltbredden till 2,0 µm. Hur många maxima syns?