tisdag 29 mars 2011

Skolinspektionen på besök hos oss!

Skolinspektionen är på besök i Enköping, i dag och i morgon är det vuxenutbildningen som granskas. Jag fick lektionsbesök i min Ma C-grupp, det kändes lite pirrigt och eleverna var också lite spända, tycker jag. Vi höll på med att träna att använda derivata inför ett muntligt prov på torsdag.

På eftermiddagen var jag med i en gruppintervju av lärarna, då vi fick svara på en massa frågor under en och en halv timme. De frågade inget om digitala medier, men i samband med en fråga om elevers inflytande och hur vi tar till vara elevernas aktivitet, fick jag i alla fall en chans att nämna, att den här kursen lett till bloggskrivande i fysik. Och att elever som inte är så aktiva annars, kan göra riktigt bra blogginlägg.

5 kommentarer:

charlotta wasteson sa...

;-)

IngridJ sa...

?? Kan du utveckla din kommentar lite, Charlotta?

charlotta wasteson sa...

Behövs det? Jag tyckte bara det var så härligt att läsa om hur du passade på att säga några väl valda ord om IKT så där i förbifarten. Jag gillar att skolverket är noga med att kolla kvaliteten, men det verkar inte som om alla inspektörer ser nyttan och nödvändigheten av IKT-användning i skolan. Jag tycker att alla skolor som inte lyckas se till att deras elever får digital kompetens borde få skarpa tillsägelser av Skolverket. Undrar om de får det, vad tror du?

IngridJ sa...

Det ante mig att det var det du menade.
Nej, jag tror inte det, vi får se vad de tar upp i den rapport som kommer till oss om ett par veckor. Men å andra sidan har det sagts att de vara påpekar sånt som behöver åtgärdas, så då kan vi ju inte veta, om inget sägs.

Sajberkickis sa...

Hej Ingrid!
Jag blir tyvärr inte så förvånad över att Skolinspektionen inte frågar om användningen av digitala medier förekommer trots att det oftast är en kvalitetssäkrande faktor. Men jag är glad att du ändå lyckades nämna din fysikblogg och att den här kursen bidragit till detta och till att du lyckats få mindre aktiva elever att bli mer aktiva med datorns hjälp.

Härligt :)